De N-VA, MR, CD&V, Engagés en Vooruit hebben er lang over gedaan, maar hun akkoord bestrijkt tal van domeinen. Een opvallende maatregel is het uitstel van de fiscale verplichting om volledig over te schakelen op elektrische wagens. Belangrijk als geheugensteuntje: alleen elektrische auto’s zijn momenteel fiscaal aantrekkelijk voor bedrijven. Sinds 1 juli 2023 hebben plug-inhybrides hun voordelige fiscale status verloren. Modellen besteld na de zomer van 2023 zijn niet langer 100% fiscaal aftrekbaar. In 2024 blijft dit nog behouden, maar daarna daalt het stelselmatig: 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en volledig afgeschaft in 2028.
Maar deze regel verandert. De regering wil de regels versoepelen, omdat elektrische bedrijfswagens niet voor iedereen geschikt zijn—vooral niet voor stadsbewoners, bewoners van appartementencomplexen, mensen in afgelegen plattelandsgebieden of gezinnen met een lager inkomen, aldus een persbericht van Arizona.

Plug-in hybrides langer aftrekbaar
Wat verandert er voor oplaadbare hybrides (de echte, met een batterijcapaciteit/gewicht-verhouding van minstens 0,5 kW/h per 100 kilo)? De aftrekbaarheid blijft veel gunstiger. Tot eind 2027 blijft het aftrekpercentage 75%, gevolgd door een geleidelijke daling: 65% in 2028 en 57,5% in 2029. Belangrijk detail: deze percentages gelden retroactief voor de volledige gebruiksperiode bij dezelfde eigenaar of huurder.
Advertentie – lees hieronder verder
Brandstofkosten voor hybrides blijven tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar, terwijl de elektriciteitskosten dezelfde 100% aftrekbaarheid krijgen als volledig elektrische modellen. Dit kan de automarkt flink opschudden. De verkoop van plug-in hybrides is de afgelopen maanden gedaald, maar deze nieuwe regeling zou die trend wel eens kunnen keren.
En er is meer: de regering maakt een uitzondering voor hybride auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km. “Als het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag het hogere tarief worden toegepast tot eind 2027”, zo staat in het document.

Dit geldt natuurlijk alleen voor bedrijfswagens, maar wat wordt er gedaan om huishoudens met een laag inkomen te helpen bij de overstap? Daar is een antwoord op: de regering onderzoekt een steunmechanisme voor de “sociale leasing” (of ‘Social Lease’) van elektrische auto’s voor werknemers onder een bepaalde inkomensgrens. Dit lijkt sterk op het Franse model van sociale leasing, geïntroduceerd door Emmanuel Macron, waarbij een elektrische auto beschikbaar is voor slechts 100 euro per maand.
Mobiliteitsbudget voor iedereen
De regering heeft ook besloten het mobiliteitsbudget voor iedereen geldig te maken. Volgens de nota vervangt het nieuwe systeem de bestaande werkgeversbijdragen voor woon-werkverkeer en privéverplaatsingen, met als doel vereenvoudiging.
Hoewel nog niet alle details bekend zijn, krijgt het mobiliteitsbudget een fiscale en parafiscale behandeling die de aantrekkelijkheid moet waarborgen. Belangrijkste verandering: alle bedrijven die bedrijfswagens aanbieden, moeten voortaan een mobiliteitsbudget voorzien voor hun werknemers. Het wordt geen optionele keuze meer.

Andere maatregelen
Er worden nog meer maatregelen overwogen, en binnenkort krijgen we daar meer duidelijkheid over. Een van de veranderingen is de afschaffing van de belastingvermindering voor elektrische motorfietsen, driewielers en vierwielers. Daarnaast onderzoeken politici een wettelijk kader om autonoom verkeer toe te staan. Dit kader zal in alle regio’s gelden om deze technologie maximale kansen te geven - tot nu toe heeft alleen Vlaanderen stappen gezet.

Tot slot besteedt het regeringsakkoord, hoewel de details nog ontbreken, veel aandacht aan verkeersveiligheid en strengere straffen voor overtreders, vooral recidivisten. Een opvallende maatregel is de invoering van het concept “doodslag op de openbare weg”, met name voor bestuurders die onder invloed rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be